Home Oktatás SZAOK

Informatikai alapismeretek

(AOK-K081, AOK-K082, FOG-KK41, FOG-KK42)

ÁOK, 2010/2011
I. évfolyam 2. félév

Kreditérték: 3 kreditpont
Előadás: heti 1 óra (Kurzus kódja: AOK-K081)
   Vizsgaforma: gyakorlati jegy (5 fokozatú)
Gyakorlat: heti 2 óra (Kurzus kódja: AOK-K082)
   Vizsgaforma: aláírás
Tárgyfelvétel előfeltétele: nincs

Tematika (előadások és a hozzá kapcsolódó gyakorlatok, szemináriumok)

Oktatási hét Előadás (1 óra) Gyakorlat/Szeminárium (2 óra)
1. hét Miért tanulunk, tanítunk orvosi informatikát? Számítógépes hardver és szoftver környezet. Az ETR CooSpace használata. Informatika szerepe az egészségügyben, prezentációkészítés.
2. hét Az egészségügy információs rendszere.
3. hét A hardverek fejlődése. A mechanikus számítógépektől a szuperszámítógépekig. (Tolnai) Egészségügyi adatok vizsgálata (táblázatkezelés, adatbevitel, érvényesítés, rendezés, szűrés).
4. hét Szoftverek. Operációs rendszerek, vírusok. (Tolnai) Egészségügyi adatok kiértékelése (számítások).
5. hét Hálózatok, Internet és adatvédelem. (Tolnai) Egészségügyi adatok kiértékelése (függvények, részösszeg).
6. hét Felhasználói szoftverek fejlődése és integrálódása. Adatok megjelenítése, dokumentumok kezelése, táblázatok, adatelemzések és kimutatások. Egészségügyi adatok prezentációja (diagramok, grafikonok, képek).
7-8. hét Internet: böngészők, keresők, metaadatok, webes dokumentumok, web 2.0 1. ZH
Egészségügyi adatkiértékelés és prezentáció
9. hét A telemedicina lehetőségei. Virtuális valóság. Irodalomkeresés; közismert adatbázisok és lekérdezések.
10. hét A tudományos munka integrált informatikai támogatása Dokumentumkezelés.
11. hét Adat és információ az egészségügyben. Adatbázis-kezelés. Nagy terjedelmű dokumentumok formázása, sablonok, stílusok.
12. hét Integrált kórházi információs rendszerek (Szabványok, HL7). Orvosi digitális képhálózatok (PACS, DICOM). Komplett dokumentumkészítés a kiértékelés, az információgyűjtés és manipuláció eredményeiből.
13. hét Orvosi digitális képek, képfeldolgozás. 2. ZH
Dokumentumkezelés.
14. hét Az egészségügy várható irányai
Speciális rendszerek
MedSol bemutató, javító ZH

Tantárgyi követelmény:
Az „Informatikai alapismeretek” kurzus elsajátításának a célja, hogy szélesítse a hallgatóság látókörét, bemutassa az egészségügyi informatika eddigi eredményeit és fejlődési tendenciáit. A gyakorlatban hasznosítható számítástechnikai alapműveltséget nyújtson a hallgatóknak tanulmányaik elvégzéséhez, felkészítse őket a hatékony tanuláshoz szükséges korszerű információtechnológia felhasználására, azon informatikai alapismereteknek és gyakorlati technikáknak az elsajátítására, amelyek egyrészt a dokumentációs, prezentációs és adatmani-pulációs tevékenységet segítik, másrészt a számítógépes kommunikáció különböző területein szükségesek.

 Az előadások átfogják az informatika alapfogalmait, a számítógép architektúrájának alapvető összetevőit, az operációs rendszer fogalmát, tipikus felépítését és funkcióit, a számítógép-hálózatok elveit és használati ismereteit, az adatok archiválása és adatbiztonság kérdéskörét. Ismertetésre kerül az elektronikus dokumentumok felépítése, a szöveges, táblázatos, grafikus és egyéb dokumentumkomponensek sajátosságai és összekapcsolódásuk. Az előadások fog-lalkoznak az Internet nyújtotta lehetőségekkel, adatbázisok tulajdonságaival, a jelentős orvosi-biológiai és szakirodalomi adatbázisokkal, a telemedicina adta lehetőségekkel, az orvosi digitális képek, képfeldolgozás alapjaival, az integrált kórházi információs rendszerek és kép-hálózatok működési elveivel.

A gyakorlati foglalkozások célja a számítógépes kommunikáció eszközeinek, az orvos-biológiai adatok kiértékelésének és az elektronikus dokumentum-készítés módszereinek az elsajátítása, egyéni feladatok megoldása során. A gyakorlatok háttérismereteket nyújtanak a mérési adatok keletkezésétől és értelmezésétől, a tároláson, kiértékelésen, prezentáláson ke-resztül az eredmények közzétételéig tartó folyamatról. A gyakorlatok max. 16 fős számítógé-pes termekben kerülnek megtartásra.

Számonkérés módja:
a./ Évközi demonstrációk: A félév folyamán két gyakorlati zárthelyi dolgozatot kell a hallga-tóknak megírni.
b./ A félév aláírásának feltétele: Gyakorlatokon való részvétel és a két zárthelyi dolgozat leg-alább elégséges szintű megírása.

A vizsgára való jelentkezés, vizsgahalasztás:az ETR rendszeren keresztül történik.

 


Egészségügyi matematikai és statisztikai modellezés
(AOK-K9905)

ÁOK, II-V. évfolyam 2. félév

Kreditérték: 2 kreditpont
Előadás: heti 1 óra
   - Kurzus kódja: AOK-K10221
     Vizsgaforma: Beszámoló ötfokozatú
   - Kurzus kódja: AOK-K99051
     Vizsgaforma: Beszámoló ötfokozatú
Gyakorlat: heti 1 óra
   - Kurzus kódja: AOK-K10222
     Vizsgaforma: aláírás
   - Kurzus kódja: AOK-K99052
     Vizsgaforma:  aláírás
Kötelező irodalom: A kurzus egészét tematikailag átfogó és korszerű irodalom nem áll rendelkezésre (fejlesztés alatt), az egyes résztémák vonatkozásában ajánlható szakkönyvek pedig meghaladják a kurzus szintjét
Ajánlott irodalom:
1. Mark Woodward: Epidemiology - Study design and Data analysis, Chapman & Hall/CRC 1999
2. Interesting mathematical problems in  every-day life. Jegyzet. Teaching Mathematics and Statistics in Sciences HU-SRB/0901/221/088
Évfolyam/félév: II. évfolyam. 2. félév
Tárgyfelvétel előfeltétele: -

Tematika (előadások és a hozzá kapcsolódó gyakorlatok, szemináriumok)

Oktatási hét Előadás (1 óra) Gyakorlat/Szeminárium (1 óra)
1. hét Matematikai alapismeretek: exponeciális és logaritmikus függvények. A derivált és határozott integrál geometriai jelentése Matematikai alapismeretek: exponeciális és logaritmikus függvények. A derivált és határozott integrál geometriai jelentése
2. hét Diszkrét– (Poisson–) és folytonos (exponenciális, Weibull– , normális/standard normális és t–eloszlás) eloszlások Diszkrét– (Poisson–) és folytonos (exponenciális, Weibull– , normális/standard normális és t–eloszlás) eloszlások
3. hét Népegészségügyi mutatók, hányadosok (halálozási, születési mutatók) Népegészségügyi mutatók, hányadosok (halálozási, születési mutatók)
4. hét Feltételes valószínűség, arányok összehasonlítása, relatív különbség Feltételes valószínűség, arányok összehasonlítása, relatív különbség
5. hét Egy és Kétszempontos ANOVA és a páronkénti összehasonlítások Egy és Kétszempontos ANOVA és a páronkénti összehasonlítások
6. hét Ismételt méréses variancia anlízis Ismételt méréses variancia anlízis
7. hét Nemparaméteres ANOVA: Kruskall-Wallis, Jonckheere-Terpstra és Neményi teszt Nemparaméteres ANOVA: Kruskall-Wallis, Jonckheere-Terpstra és Neményi teszt
8. hét Linear-by-linear módszer; Kendall tau statisztika. Log-rank teszt Linear-by-linear módszer; Kendall tau statisztika. Log-rank teszt
9. hét Logisztikus regressziós modellek. Eset-kontroll és kohorsz vizsgálatok kiértékelése Logisztikus regressziós modellek. Eset-kontroll és kohorsz vizsgálatok kiértékelése
10. hét Harmonikus trendek és·szezonalitás (Edward és Walter-Elwood teszt, logisztikus regresszió, Cosinor módszer) Harmonikus trendek és·szezonalitás (Edward és Walter-Elwood teszt, logisztikus regresszió, Cosinor módszer)
11. hét Görbe alatti területek a diagnosztikában Görbe alatti területek a diagnosztikában
12. hét Nem-lineáris regressziós modellek: telítési–, leszorítási folyamatok (Michaelis–Menten kinetika, RIA, Scatchard plot, Displacement analízis) Nem-lineáris regressziós modellek: telítési–, leszorítási folyamatok (Michaelis–Menten kinetika, RIA, Scatchard plot, Displacement analízis)
13. hét Belső és külső minőségellenőrzési módszerek Belső és külső minőségellenőrzési módszerek
14. hét Költséghaszon-elemzések Beszámoló

(14 hétre bontva)

Tantárgyi követelmény: A klinikai és kutatóorvosi területen alkalmazható, emeltszintű ma-tematikai, statisztikai ismeretek elsajátítása
Számonkérés módja:
a./ Évközi demonstrációk:
Minden témakörhöz tartoznak a témához kapcsolódó gyakorlatban is előforduló feladatok és elméleti kérdéseket tartalmazó teszt sorozatok:
  - a tantárgy oktatása során feladatokat adunk a hallgatóknak

b./ A félév aláírásának feltétele:
Előadásokon, gyakorlatokon való részvétel a Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerint.
 - a számonkérés beszámolóval történik, amely két részből áll. Az elméleti részt egy teszt kér-déssel értékeljük, a gyakorlatit pedig számítógépen megoldandó feladatsorral.

A vizsgára való jelentkezés, vizsgahalasztás: az ETR rendszeren keresztül történik


Biostatisztika haladóknak
(AOK-K4311)

ÁOK, IV. és V. évfolyam 2. félév

Kreditérték: 2 kreditpont
Előadás: heti 2 óra
Vizsgaforma: kollokvium
Kötelező irodalom: -
Ajánlott irodalom: Reiczigel Jenő, Harnos Andrea, Solymosi Norbert: Biostatisztika nem statisztikusoknak. PARS Kft. Nagykovácsi, 2007.
Tárgyfelvétel előfeltétele: -

Tematika (előadások és a hozzá kapcsolódó gyakorlatok, szemináriumok)

Hét Előadás Gyakorlat/Szeminárium
1. A tematika megbeszélése, ismétlés Statisztikai hibák, az első fajta hiba növekedése
2. Nemparaméteres módszerek” A nemparaméteres módszerek alkalmazásának előnye és hátránya a paraméteres módszerekhez képest. A legfontosabb nemparaméteres módszerek.
3. Orvosi cikk megbeszélése http://www.lam.hu/folyoiratok/bmj/0102/20.htm
4. Többváltozós lineáris regresszió Célja, a regressziós egyenlet meghatározásának elve, többszörös korrelációs együttható, determinációs együttható, a korr. e.h. és a regr. együtthatók szignifikanciája. Reziduál. Stepwise regresszió.
5. Többszempontos varianciaanalízis I: két független szempont Ismétlés: miért nem t-próba, egyszempontos ANOVA, páronkénti hasonlítások. Kétszempontos ANOVA, lineáris modell, interakció.
6. Többszempontos varianciaanalízis II: ismételt méréses ANOVA Kétszempontos varianciaanalízis ismételt mérések esetén.
7. Kovariancia analízis. Regressziós egyenesek összehasonlítása.
8. Többszempontos varianciaanalízis III: vegyes feladatok A eddigiek gyakorlása, szoftverek összehasonlítása (EXCEL, SPSS, Statistica for Windows, SAS, Internet).
9. Dolgozat  
10. Epidemiológiai alapfogalmak, 2x2-es és 2x2x2-es táblázatok, esélyhányados LOGREG.DOC, LOGREG.PPT
11. Logisztikus regresszió LOGREGGY.DOC, LOGISTIC.PDF
12. Túléléssel kapcsolatos vizsgálatok Gyakorlati feladatok túléléses vizsgálatokra
13. Epidemiológiai blokk öszzefoglalása Eddigiek gyakorlása
14. Dolgozat  
(14 hétre bontva)

Tantárgyi követelmény: az órák folyamatos látogatása kötelező, egy félév során maximum 3 alkalommal lehet hiányozni. Mindkét dolgozatot meg kell írni.
A számonkérés módja: A félév során két dolgozatot kell írni. Mindkét dolgozat egy elméleti és egy gyakorlati részből áll. Az elméleti részhez egy megadott képletgyűjteményt kivéve semmilyen segédeszközt nem lehet használni, a gyakorlati részhez viszont felhasználható bármilyen segédeszköz (mivel olyan adatbázissal illetve problémával találkozik a hallgató, amit akkor lát először). Az értékelés módja 5 fokozatú jegy a két dolgozat összpontszáma alapján.

Teljesítmény, % Minősítés
0 -50% elégtelen(1)
51-62.5% elégséges(2)
63-75% közepes(3)
76-90% jó(4)
91-100% jeles(5)

a./ Évközi demonstrációk: 2 dolgozat
b./ A félév aláírásának feltétele: az órák folyamatos látogatása kötelező, egy félév során maxi-mum 3 alkalommal lehet hiányozni. Mindkét dolgozatot meg kell írni.
A vizsgára való jelentkezés, vizsgahalasztás: az ETR rendszeren keresztül történik


Orvosi Fizika és Statisztika II.
(AOK-K053, AOK-K054)

ÁOK, I. évfolyam 2. félév

Szóbeli vizsgák - hirdetmény
Orvosi Fizika és Statisztika I. vizsgák rendje (pdf)
Orvosi Fizika és Statisztika II. vizsgák rendje (pdf)

TANULMÁNYI KÖTELEZETTSÉGEK
A tantermi előadások látogatása ajánlott. A kurzus a félév végén kollokviummal zárul.
A gyakorlatok és szemináriumok látogatása és az azokon való aktív részvétel kötelező. A hallgatók kötelesek a laboratóriumban elhelyezett eszközöket, berendezéseket szakszerűen és elővigyázatosan használni. A gyakorlati aláírást – mely a vizsgára bocsáthatóság kötelező feltétele – csak azok a hallgatók szerezhetik meg, akik a félév során mind a 6 gyakorlatot teljesítették. Évközbeni 1 vagy 2 hiányzás az adott oktatási héten másik tanulócsoportnál, vagy a kijelölt időpontban pótolható. 3 vagy annál több hiányzás esetén a kurzus teljesítése nem elfogadható, a következő tanévben újra teljesítendő.

ÉVKÖZI SZÁMONKÉRÉS
A félév során két (számítógépes teszt formájú) demo megírására van lehetőség. A két demon elért eredmény alapján a félév végi vizsgára bonusz pont vihető: A két demon elérhető maximum 32 pontból elért
     8 - 11 pont esetén a vizsgára 1 pont
   12 - 15 pont esetén a vizsgára 2 pont
   16 - 18 pont esetén a vizsgára 3 pont
   19 - 21 pont esetén a vizsgára 4 pont
   22 - 24 pont esetén a vizsgára 5 pont
   25 - 27 pont esetén a vizsgára 6 pont
   28 - 30 pont esetén a vizsgára 7 pont
   31 - 32 pont esetén a vizsgára 8 pont
vihető, mely a vizsgán elért eredményhez hozáadódik.
Az első demo a 6. oktatási héten az 1-4 előadások és az 1-2 gyakorlatok anyagából, a második demo a 14. héten a 5-10 előadások és a 3-4 gyakorlatok anyagából történik.

VIZSGAKÖTELEZETTSÉGEK
A hallgatók a szemeszter végén számítógépes teszt vizsgát, kollokviumot tesznek. A vizsgára jelentkezni az ETR rendszerben lehetséges. A megadott vizsganapokra való jelentkezések az ETR rendszerben automatikusan a vizsgát megelőzően 24 órával záródnak le. Ismételt vizsga letétele a tanulmányi és vizsgaszabályzat általános rendelkezései alapján történik. Utóvizsga héten csak ismételt vizsgára van lehetőség.
A kollokviumon 40 pont szerezhető, melyhez a demon szerzett bonuszpontok pontok (maximum 8) hozzáadódnak. A vizsgajegy az alábbi ponthatárok alapján történik megállapításra:
     0 - 22 pont: elégtelen
   23 - 27 pont: elégséges
   28 - 31 pont: közepes
   32 - 35 pont: jó
   36 - 40 pont: jeles

ELŐADÁSOK TEMATIKÁJA, IDŐPONTJAI

Hét Téma Dátum
1. Bioelektromos alapjelenségek (membrán potenciál, ioncsatornák és -áramok, az ingerlékeny szövetek elekrofiziológiája) Jan. 31.
2. Sugárzások: jellemző paraméterek, mérési lehetőségek, abszorpció, szóródás, visszaverődés, kölcsönhatás az anyaggal. Febr. 7.
3. Spektroszkópia (optikai, kitekintéssel az általános értelemben vett spektroszkópiára). Atomhéjfizika. Atomspektrumok. Lumineszcencia. Febr. 14.
4. Röntgensugárzás: a diagnosztikában használt röntgensugárzás, az abszorpciót befolyásoló tényezők, diagnosztikai szempontok, és területek. Röntgensugárzás keltése, kölcsönhatása az emberi szervezettel. Febr. 21.
5. Atommagfizika. Radioaktivitás. Magsugárzások, dozimetria. Febr. 28.
6. Izotópos nyomjelzés alapjai, orvosi alkalmazások szempontjai, sugárzási formák és orvosi alkalmazási területek.  Részecskegyorsítók. Marc. 7.
7. A lézer működési elve. Lézerek orvosi alkalmazási területei, fény-anyag kölcsönhatás (lézerek szempontjából).
Sugárzásokkal kapcsolatos biztonsági előírások.
Marc. 21.
8. Fizikai módszerek az élettudományi kutatásban: mikroszkópia (optikai, pásztázó mikroszkópok, elektronmikroszkóp), tömegspektrométer Marc. 28.
9. Terápiás módszerek fizikai alapjai: lézeres-, fény-, sugár-, hő-terápia, elektromos áram alkalmazása Ápr. 11.
10. Orvosi képalkotó módszerek: UH, CT, MRI/NMR, PET, infradiagnosztika. Ápr. 18.
11. Molekuláris és sejtdiagnosztika: lumineszcens jelölési módszerek, szedimentáció, elektroforézis, áramlási citometria Máj. 2.
12. Az érzékszervek biofizikája: látás, hallás. Inger és érzet közötti összefüggések. Máj. 9.

A LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK TEMATIKÁJA

Hét Téma
1 -2 EKG regisztrátum, annak kiértékelése: periódusidő/frekvencia, frekvencia-spektrum, sávszűrés. Unipoláris és bipoláris elvezetés elve, gyakorlata.
3-4 Légzési áramlás- és térfogatmérés (spirometria)
5-6 Bőr-ellenállás mérése
7-8 A szem optikája: lencsék fókusztávolságának meghatározása, látásélesség vizsgálata
9-10 Fényabszorpció, a spektrofotometria fizikai alapjai
11-12 CT kép-rekonstrukció

Prof. Bari Ferenc
intézetvezető