Biostatisztika haladóknak (AOK-K4311)

kötelezően választható tantárgy orvostanhallgatók számára
választható tárgy biológus hallgatók számára
IV.-V. év, 2. félév
Önálló óra, felvételének feltétele a „Biostatisztika alapjai” tárgy elvégzése.

Kurzus kódja: AOK-K4311-1
Előadó:
Dr. Boda Krisztina tudományos főmunkatárs (koordinátor), Dr. Nyári Tibor tudományos munkatárs

Időterv: (össz-óraszám, félév igény, elmélet-gyakorlat óraszám)
Az oktatás IV. és V. év második félévben történik.

Óraszám: heti 2 óra

A tantárgy célja és specifikus célkitűzései
A tantárgy célja a biostatisztikai módszerek alkalmazásának ismertetése  kutatási, kísérletes adatok illetve felmérések adatainak kiértékelésére, számítógépes statisztikai programrendszerek használata. biostatisztika leggyakrabban alkalmazott  módszereinek ismertetése, alkalmazása és az eredmények interpretálása. A kurzus segítséget nyújthat tudományos diákköri munka, szakdolgozat illetve bármely kutató munka során keletkezett adatok szakszerű feldolgozásában, prezentálásában. A cél elsősorban a megfelelő módszer megtalálása, az adatok előkészítése, számítógépes futtatás és az eredmények értelmezése. Nem cél a matematikai statisztika elméletének részletezése, hanem a módszer elvi alapjainak, alkalmazhatóságának az ismertetése.
Évközi ellenőrzés módjai:
A félév során két alkalommal (6.-7. héten és az utolsó előtti héten) 1-1 órás dolgozatot kell írni. Javítási lehetőség: az utolsó héten az egész évi anyagból kell dolgozatot írni. Az első dolgozat maximum 40 pontos, a második dolgozat maximum 60 pontos, a két dolgozat összpontszáma maximum 100 pont lehet.

Számonkérés
A hallgatók az anyagból egy feladatsort kapnak a készüléshez, az elméleti részhez pedig konkrét kérdéseket. A dolgozatok alkalmával egy feladatlapot kell írásban kitölteni, amely elméleti és gyakorlati részből áll. A gyakorlati feladatok egy részét kézi kalkulátorral, másik részét számítógépes szoftverrel kell megoldani. Megengedett segédeszköz egy képletgyűjtemény, a hallgató által egy A4-es lapra felírt információ és a számítógépes rendszer futtatási utasítása.  A félév végén a tantárgyat 5 fokozatú jeggyel értékeljük az alábbi táblázat szerint:

Teljesítmény

Minősítés

0 - 50 %

elégtelen (1)

51-62.5 %

elégséges (2)

63-75 %

közepes (3)

76 -91 %

jó (4)

92-100 %

jeles (5)

Az oktatás módszere
A számítógépes kabinetekben zajló órákon valamely statisztikai szoftver (SPSS vagy R) használatát tanulják meg a hallgatók. Az óra elején rövid elméleti áttekintést kapnak a hallgatók a módszerről és alkalmazásának feltételeiről, majd konkrét feladat megoldása következik a megfelelő program lefuttatásával és a program által kiírt eredményt értelmezésével. Emellett azonban kézi számolást is kell végezniük a hallgatóknak egyszerűbb esetekben, esetleg házi feladat formájában. A kézi számolás eredményét össze kell vetni a statisztikai program eredményével.

Részletes tematika

  1. Nemparaméteres módszerek.  Rangszámok, kapcsolt rangok képzése.. Előjelpróba ill. előjeles rangpróba,  Mann-Whitney U próba, Kruskal Wallis próba, Spearman f. rangkorreláció. A nemparaméteres próbák használatának előnyei és hátrányai, választás a paraméteres és nemparaméteres próba  között.
  2. Áttekintés a variancia analízis egyéb eseteiről: két- és többszempontos variancia analízis, interakciók, ismételt méréses variancia analízis. Gyakorlás: GLM.
  3. Többváltozós módszerek I: többváltozós regresszió, diszkriminancia analízis rövid összefoglalása példákkal. Gyakorlás.
  4. Többváltozós módszerek II: faktor- cluster analízis példákkal. Gyakorlás: 3 dimenziós adatábrázolás.
  5. Epidemiológiai alapfogalmak. Bevezetés. Hányadosok -incidencia, prevalencia. 2x2-es kontingencia táblák I.: Szenzitivitás, specificitás, pozitív, negatív prediktív értékek, validitás.
  6. Deszkriptív és analitikus epidemiológiai módszerek I.: Eset-kontroll és kohorsz vizsgálatok 2x2-es kontingencia táblázatok II. : Esélyhányados, relatív kockázat.
  7. Deszkriptív és analitikus epidemiológiai módszerek II.: Chi-négyzet próba 2x2-es kontingencia táblázatok III. Konfidencia intervallum.
  8. Deszkriptív és analitikus epidemiológiai módszerek III.: Keresztmetszeti vizsgálatok. 2x2-es kontingencia táblázatok IV. Igazított esélyhányados. rxs kontingencia táblázatok
  9. Intervenciós epidemiológia. Randomizált "kettős-vak" kísérletek tervezése feldolgozása.
  10. Epidemiológiai tanulmányok tervezése. Minta elemszámának meghatározása. Feldolgozás, adatelemzés I.
  11. Epidemiológiai tanulmányok feldolgozása, adatelemzése II: logisztikus regresszió.
  12. Epidemiológiai tanulmányok kiértékelése, prezentálása

 

Ajánlott jegyzetek, irodalom
Kötelező irodalom nincs, az előadások diái és egy szöveges és kézirat letölthetők az intézet honlapjáról és a Coospace-ről.
Ajánlott irodalom:

  • Reiczigel Jenő, Harnos Andrea, Solymosi Norbert: Biostatisztika nem statisztikusoknak. PARS Kft. Nagykovácsi, 2007. R kódok letölthetők: http://biostatkonyv.hu/
  • Hajtman Béla: Bevezetés a biostatisztikába nem csak orvosoknak. Edge 2000 Kiadó, 2012.
  • A. Naiman, R. Rosenfeld, G. Zirkel: Understanding Statistics. McGraw-Hill Book Company, 1983.
  • M.J. Campbell, D. Machin: Medical Statistics. A Commonsense Approach. John Wiley & Sons Chichester-New York- Brisbane-Toronto-Singapore , 1993.
  • D. G. Altman: Practical Statistics for Medical Research. Chapman & Hall London · Glasgow · Weinheim · New York · Tokyo · Melbourne · Madras, 1995.