Egészségügyi matematikai és statisztikai modellezés
(AOK-K9905)
ÁOK, II-V. évfolyam 2. félév
Kreditérték: 2 kreditpont
Előadás: heti 1 óra
- Kurzus kódja: AOK-K10221
Vizsgaforma: Beszámoló ötfokozatú
- Kurzus kódja: AOK-K99051
Vizsgaforma: Beszámoló ötfokozatú
Gyakorlat: heti 1 óra
- Kurzus kódja: AOK-K10222
Vizsgaforma: aláírás
- Kurzus kódja: AOK-K99052
Vizsgaforma: aláírás
Kötelező irodalom: A kurzus egészét tematikailag átfogó és korszerű irodalom nem áll rendelkezésre (fejlesztés alatt), az egyes résztémák vonatkozásában ajánlható szakkönyvek pedig meghaladják a kurzus szintjét
Ajánlott irodalom:
1. Mark Woodward: Epidemiology - Study design and Data analysis, Chapman & Hall/CRC 1999
2. Interesting mathematical problems in every-day life. Jegyzet. Teaching Mathematics and Statistics in Sciences HU-SRB/0901/221/088
Évfolyam/félév: II. évfolyam. 2. félév
Tárgyfelvétel előfeltétele: -
Tematika (előadások és a hozzá kapcsolódó gyakorlatok, szemináriumok)
Oktatási hét | Előadás (1 óra) | Gyakorlat/Szeminárium (1 óra) |
1. hét | Matematikai alapismeretek: exponeciális és logaritmikus függvények. A derivált és határozott integrál geometriai jelentése | Matematikai alapismeretek: exponeciális és logaritmikus függvények. A derivált és határozott integrál geometriai jelentése |
2. hét | Diszkrét– (Poisson–) és folytonos (exponenciális, Weibull– , normális/standard normális és t–eloszlás) eloszlások | Diszkrét– (Poisson–) és folytonos (exponenciális, Weibull– , normális/standard normális és t–eloszlás) eloszlások |
3. hét | Népegészségügyi mutatók, hányadosok (halálozási, születési mutatók) | Népegészségügyi mutatók, hányadosok (halálozási, születési mutatók) |
4. hét | Feltételes valószínűség, arányok összehasonlítása, relatív különbség | Feltételes valószínűség, arányok összehasonlítása, relatív különbség |
5. hét | Egy és Kétszempontos ANOVA és a páronkénti összehasonlítások | Egy és Kétszempontos ANOVA és a páronkénti összehasonlítások |
6. hét | Ismételt méréses variancia anlízis | Ismételt méréses variancia anlízis |
7. hét | Nemparaméteres ANOVA: Kruskall-Wallis, Jonckheere-Terpstra és Neményi teszt | Nemparaméteres ANOVA: Kruskall-Wallis, Jonckheere-Terpstra és Neményi teszt |
8. hét | Linear-by-linear módszer; Kendall tau statisztika. Log-rank teszt | Linear-by-linear módszer; Kendall tau statisztika. Log-rank teszt |
9. hét | Logisztikus regressziós modellek. Eset-kontroll és kohorsz vizsgálatok kiértékelése | Logisztikus regressziós modellek. Eset-kontroll és kohorsz vizsgálatok kiértékelése |
10. hét | Harmonikus trendek és·szezonalitás (Edward és Walter-Elwood teszt, logisztikus regresszió, Cosinor módszer) | Harmonikus trendek és·szezonalitás (Edward és Walter-Elwood teszt, logisztikus regresszió, Cosinor módszer) |
11. hét | Görbe alatti területek a diagnosztikában | Görbe alatti területek a diagnosztikában |
12. hét | Nem-lineáris regressziós modellek: telítési–, leszorítási folyamatok (Michaelis–Menten kinetika, RIA, Scatchard plot, Displacement analízis) | Nem-lineáris regressziós modellek: telítési–, leszorítási folyamatok (Michaelis–Menten kinetika, RIA, Scatchard plot, Displacement analízis) |
13. hét | Belső és külső minőségellenőrzési módszerek | Belső és külső minőségellenőrzési módszerek |
14. hét | Költséghaszon-elemzések | Beszámoló |
(14 hétre bontva)
Tantárgyi követelmény: A klinikai és kutatóorvosi területen alkalmazható, emeltszintű ma-tematikai, statisztikai ismeretek elsajátítása
Számonkérés módja:
a./ Évközi demonstrációk:
Minden témakörhöz tartoznak a témához kapcsolódó gyakorlatban is előforduló feladatok és elméleti kérdéseket tartalmazó teszt sorozatok:
- a tantárgy oktatása során feladatokat adunk a hallgatóknak
b./ A félév aláírásának feltétele:
Előadásokon, gyakorlatokon való részvétel a Tanulmányi és vizsgaszabályzat szerint.
- a számonkérés beszámolóval történik, amely két részből áll. Az elméleti részt egy teszt kér-déssel értékeljük, a gyakorlatit pedig számítógépen megoldandó feladatsorral.
A vizsgára való jelentkezés, vizsgahalasztás: az ETR rendszeren keresztül történik